De eerste twee weken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wilke - WaarBenJij.nu De eerste twee weken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wilke - WaarBenJij.nu

De eerste twee weken

Blijf op de hoogte en volg Wilke

29 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zondag 16 okt kwam ik aan in Kaapstad. Ik heb een hele goede vlucht gehad, iets waar ik erg tegenop keek. Ik houd helemaal niet van vliegen, dat ik in m'n eentje helemaal naar Kaapstad durf te vliegen is iets wat ik een jaar geleden niet kon voorstellen. Ik ben blij dat ik eerst een 'voorproefje' heb gehad van Griekenland. Dat heeft enorm geholpen en zorgde ervoor dat ik niet zo zenuwachtig was. Na 12 uur in een vliegtuig te hebben gezeten, films en series te hebben gekeken, best lekker vliegtuigeten heb gehad, stond Iris op me te wachten op het vliegveld in Kaapstad. We hebben samen twee weken de tijd voor ik vrijwilligerswerk ga doen in Gansbaai.

Ik ben nou bijna twee weken hier. Wat hebben we al veel gedaan en gezien. Het is een prachtig land. Onwijs mooie en veel verschillende natuur. Een land met ontzettend veel contrast, grote luxe huizen en aan de rand van de stad krottenwijken. Oa vanuit de krottenwijken zijn er bijvoorbeeld een hoop mensen die dagelijks een aantal uren moeten lopen om naar zijn of haar werk te gaan. Iets wat wij in Nederland ons moeilijk kunnen voorstellen. Zo leven de mensen in de bediening alleen van de fooi die ze krijgen. Op de eerste dag gingen we ergens ontbijten, de jongen die onze tafel serveerde ging zich bijv eerst helemaal netjes voorstellen om zo een goede indruk te geven en extra fooi te krijgen.

De eerste paar dagen hebben we een hoop leuke plaatsjes bezocht; mooie stranden, naar de stad geweest, de haven, de penguins op het strand bekeken, op een wijntour geweest naar mooie wijnfarmen met prachtige uitzichten, gebraaid (bbq) en een hoop indrukken op gedaan. Ook heb ik de typische Zuid-Afrikaanse snack 'Biltong' beprobeerd...tsja. Haha.. ”Het lijkt alsof je op bloed kauwt.” zei ik. Maar misschien moet ik er gewoon even aan wennen.

Vanaf vrijdag de 21e gingen we op een roadtrip van 5 dagen. Een vriend van Iris ging ook mee en hij reed, zo kon ik nog even wennen aan het feit dat ze hier links rijden met het stuur aan de rechterkant. We gingen naar de Gardenroute, een mooie route langs de kust met veel mooie stranden en bossen. Na 6/7 uur rijden kwamen we aan in Plettenbergbay, waar we meteen al een groep van 20/30 dolfijnen hebben gespot tijdens het avondeten! Wauw. De volgende dag heb ik kennis gemaakt met een safari...te paard. We gingen naar een private game reserve waar ze de big 5 hebben. We reden te paard tussen de wilde dieren, de leeuw zat gelukkig apart, al liep er ergens wel een luipaard rond.. We kwamen erg dichtbij de zebra's en stonden 4 meter van een nijlpaard af. We hebben verder nog een aantal bokken gespot, de krokodil, buffalo's, olifanten, giraffe en wildebeest gezien. Zondag gingen we hiken op het mooiste stuk natuur die ik tot nu toe hier heb gezien: Robberg nature reserve. Een schiereiland van Plettenberg. Het was best een pittige tocht, veel klimmen, klauteren en weer bijkomen, maar de uitzichten waren geweldig. De laatste nacht hebben we geslapen in een backpackers, wat voor mij de eerste keer was. Best even wennen, slapen in een slaapzaal. Maar de sfeer was heel open en gezellig en ik heb heerlijk geslapen. Naast het raam met uitzicht op zee :-) Op de dag dat we weer naar huis zouden gaan gingen we eerst nog naar 'de grot'. In deze grot leeft een man die daar dakloze mensen opvangt. De hele grot is een soortvan doolhof, alle ruimte is gebruikt en het is smal om er doorheen te lopen, overal hangen schelpen, staan er poppen, aparte accesoires en bij elkaar heeft hij er 11 bedden staan. Het is echt prachtig om te zien.

Sorry voor m'n lange verhaal trouwens. Ben bijna klaar :-)

Afgelopen dinsdagavond kwamen we weer thuis in Kaapstad. 'S avonds gingen we naar het casino en heb ik helaas verloren bij het spelen van Black Jack. Woensdag hebben we een dagje rustig aan gedaan en heb ik voor de eerste keer hier auto gereden. Super raar dat er nu links van je de auto zit ipv rechts van je. Kreeg even een ingreep, haha. Even wennen maar het feit dat je links rijdt wen je zo aan.

Donderdag gingen we weer even de stad in en gingen we naar de wijk Bo-Kaap. Een wijk vol met felgekleurde huisjes. Dit was vroeger een armere wijk, waar de bewoners hadden besloten het een vrolijker tintje te geven door alle huizen in een felle kleur te schilderen. Na wat foto's te hebben gemaakt liepen we nog even met de camera door de straten, toen we werden gewaarschuwd door 2 vrouwen die er woonde, dat we onze camera meteen weg moesten stoppen en we beter bij hun konden komen staan. Er kwam een groepje van 5 jongens door de straat lopen. Zij wonen hier niet maar komen hier naartoe om te stelen van toeristen... Een van de vrouwen was wat ouder en zag er prachtig uit met haar felblauwe hoofddoek voor haar gele huis, ook had ze een prachtig gezicht. Na toestemming te hebben gekregen heb ik haar op de foto gezet. Wauw.. prachtig!! Heel erg blij mee. Daarna gingen we op de catamaran en zaten we voor op de boot. Toen we de haven uit gingen bleek het onwijs hard te waaien en was de zee erg onrustig. Na tien minuutjes kregen we VOL een grote golf over ons heen. Klets en kletsnat, gelukkig scheen de zon en had ik m'n camera nog niet uit m'n tas gehaald.

Gister hebben we lekker geluierd en 's avonds hebben we een drankje gedaan en zijn we op stap geweest.

A.s. dinsdag ga ik naar Gansbaai, naar een resort om daar te helpen bij de paarden. Vind 't best spannend maar hopelijk komt het allemaal weer goed! Heb er in ieder geval zin in. Net voor kerst kom ik weer terug naar Kaapstad naar Iris, zodat we samen de feestdagen door kunnen brengen en hebben we nog 3 weken samen de tijd om nog vanalles te doen en te zien!

• 29 Oktober 2016 - 17:31

Wilma Tiellemans:

Lieve Wilke,

Wat leuk om te lezen dat je al veel gezien en gedaan hebt! Knap dat je daar ook auto hebt gereden. Ik hoop dat je niet veel verloren hebt in het casino

• 29 Oktober 2016 - 18:01

Bernadette Gonsalves:

Wauw Wilke, wat een tof verslag! Super dat je zo iedereen een kijkje geeft in wat je allemaal beleeft daar. Ik kijk uit naar je volgende verslagen.

• 29 Oktober 2016 - 22:22

Ria Arts :

Wat superleuk om op deze afstand mee te kijken en te lezen dat het goed met je gaat .
    We genieten van je mooie foto's.....en jaloers....helemaal niet

• 01 November 2016 - 21:46

Ria Uit Cuijk:

Hoi Wilke,
    Wat mooi om te lezen wat jij daar allemaal ziet en meemaakt. De foto's die je maakt.... wij genieten mee.
    Veel plezier nog en succes met het werk wat je gaat doen.

• 02 November 2016 - 13:35

Oma En Opa Grave:

Hallo Wilke,
    Hoe gaat t met je nieuwe baantje? Lukt t n beetje? Je hebt t al 2 weken naar je zin gehad, dat zien we aan de foto's. Geweldig! Hier is alles oké.
    Heel veel groetjes opa en oma uit Grave. Xxx

• 07 November 2016 - 14:44

Carola:

Sorry voor mijn late reactie maar zat nogmaals je verhaal te lezen...dit is gewoon geweldig verteld en ik leef met je mee als ik het lees...wat veel indrukken en moois maak je mee! Erg mooi...ik blijf je "volgen" xxx